Reklamation
Du har enligt lag 3 års reklamationsrätt när du handlar på Ditur.
Reklamationer ska ske inom skälig tid från att felet upptäcktes och senast efter 2 månader. Det första du ska göra för att reklamera eller klaga på en vara är att kontakta vår kundtjänst med det problem som du upplever. För att kunna hjälpa dig på bästa vis ber vi dig bifoga bilder och/eller video av problemet samt en skriftlig beskrivelse. Kom även ihåg att ange ditt ordernummer.
När ska jag lämna in ett klagomål?+
Du ska lämna in ett klagomål om du:
- Har mottagit fel produkt
- Har mottagit en defekt produkt
- Har mottagit en defekt produkt och defekten inte beror på felaktig användning
Hur reklamerar jag en vara?+
- Om du upptäcker ett fel på din vara, efter att du tagit den i bruk, måste du lämna ett klagomål så att vi kan åtgärda felet eller ersätta den med en ny vara.
- I reklamationsportalen ber vi dig ange ditt ordernummer och e-postadress, därefter kan du välja vilken produkt som du önskar att reklamera. Det är viktigt att du väljer en orsak till reklamationen samt att du beskriver felet noggrant och detaljerat.
- Härefter kan du ladda ner en returetikett, som du fäster på ditt paket och sedan lämnar in vid närmsta postombud.
- Lämna in paketet vid närmsta PostNord postombud och skicka den till oss.
Vad kostar en reklamation?+
Så länge reklamationen är giltig så står vi för fraktkostnaden. Det är därför viktigt att du skapar din reklamation på den här sidan och att du använder dig av vår returetikett till ditt paket.
Hur lång är behandlingstiden för en reklamation?+
Så snart vi har mottagit ditt paket utvärderar vi varan och skickar snabbt tillbaka den till dig utan extra kostnad. Vi har normalt 2 - 7 vardagars behandlingstid men under hektiska perioder kan behandlingstiden dröja upp till 14 arbetsdagar.
Om ditt klagomål gäller en vara från ett av våra auktoriserade varumärken är vi skyldiga att skicka varan till återförsäljaren, för behandlar reklamationen vidare. Här är handläggningstiden längre och det kan i vissa fall ta mellan 2 - 6 veckor. Om detta är tillfället, informerar vi dig via e-post.
Reklamation i en fysisk butik +
Ditur har ännu inte en fysisk butik i Sverige (endast i Århus, Danmark), så därför ska din reklamation göras online.
Så fungerar en reklamation/klagomål
- Starta ditt reklamation och ange ditt ordernummer och din e-postadress
- Välj den produkt du önskar att klaga på och ange orsak samt detaljerad beskrivelse, av felet
- Registrera ditt klagomål och ladda ner din returetikett
- Packa din vara och fäst returetiketten på utsidan av ditt paket
- Lämna in paketet vid närmsta PostNord postombud och skicka den till oss
- Avvakta svar från vårt reklamationsteam